Jak rzucić palenie

„Palenie zabija”, „Palenie szkodzi tobie i osobom w twoim otoczeniu”, „Palenie powoduje raka”… na pewno każdy z palaczy, zna te zdania na pamięć i mógłby je recytować z pamięci, wybudzony w środku nocy z głębokiego snu. Tymczasem samo palenie przypomina czasem powtarzający się w koło senny koszmar, z którego nie możemy się wybudzić. Jak rzucić palenie?

 papierosy

Palacz w XXI wieku nie ma lekko. Przepisy antynikotynowe są coraz bardziej restrykcyjnie, ceny coraz wyższe, a miejsc gdzie można spokojnie zapalić, coraz mniej. Na świecie szaleje kryzys, który powoduje, że mamy też coraz więcej stresów, kojonych przez puszczanie dymka. (Polecamy nasz odrębny artykuł jak radzić sobie ze stresem). Jednocześnie jednak coraz bardziej dostępne są różne środki, które ułatwią nam wyjście z nałogu.

1. E-papierosy

Elektroniczne papierosy zadebiutowały na rynku kilka lat temu i od razu zyskały niesamowitą popularność. Nie dymią, nie śmierdzą, nie trują, a mimo tego doskonale imitują zwykłego papierosa (również żar – przez wbudowaną diodę, a także dymek – za pomocą pary wodnej). Minusem jest cena poszczególnych egzemplarzy, która choć jednorazowa, to przekracza wielokrotnie ceny standardowej paczki „fajek”. Dodatkowo, należy inwestować w wymienne wkłady do e-papierosów. Czy warto? TAK, e-papierosy to dobry pierwszy krok ku rzuceniu palenia i wciąż najlepsza alternatywa dla tych palaczy, którzy nie chcą od razu pozbywać się nawyku puszczania dymka z papierosa.

 

jak rzucić palenie

fot. modanaurode.pl

2. Gumy, plastry

Wszelakie gumy, plastry i inne chemiczne „zamienniki”, pozwalają stopniowo ograniczać głód tytoniowy, za pomocą wchłaniania małych dawek farmakologicznej nikotyny do spragnionego organizmu palacza. Dawki są mniejsze niż w pojedynczym papierosie, ale wystarczające (przynajmniej w teorii) by pozbyć się głodu papierosa. Minusem, jest to, że ich stosowanie nie pozwala wyzbyć się drobnych zwyczajów odpalania, zaciągania się, itp. typowych dla palacza. Czy warto? Tak, jeśli jesteś zdeterminowany, by rzucić i nie chcesz już ciągle szukać w torebce wiecznie zagubionej zapalniczki.

jak rzucić palenie

3. Terapie

Ostatnim sposobem na rzucenie palenia jest zaryzykowanie medycznej terapii antynikotynowej, hipnozy lub licznych sposobów opierających się na własnej silnej woli. O ile skuteczność terapii medycznej jest prawie stuprocentowa, to już skuteczność hipnozy jest co dyskusyjna, a skuteczność ostatniego wspomnianego sposobem, jest zależna od naszej determinacji. Chcieć to móc… ale czy na pewno będę tego chcieć gdy złapie mnie nikotynowy głód…?

jak rzucić palenie

Mój sposób? Świadomość

A jaki jest mój sposób na rzucenie palenia? Przeprogramowanie nałogu. Zastąpienie jednego, trującego zwyczaju (w tym przypadku – palenia), na inny, bardziej zdrowy. Np. kiedy chce palić, ubieram się na sportowo i zamiast „kurzyć”, najpierw idę zrobić kilka serii ćwiczeń. Im bardziej chcę mi się palić, tym więcej wysiłku wkładam w kolejną serię. Efekt jest taki, że w krótkim czasie jestem już tak wypompowany, że nie mam nawet siły sięgnąć po zapalniczkę. Oczywiście nie jest to tak proste i nie sprawdzi się dla każdego. Najważniejsze by dopasować sposób rzucenia palenia do Siebie, a potem – spróbować i zachować konsekwencje w działaniu.