Jak radzić sobie ze stresem – pomysł #80

Sposobów na walkę ze stresem jest naprawdę wiele. Każdy z nas inaczej na niego reaguje i inaczej z nim walczy. Dzisiaj polecam Wam zapoznanie się z (cieszącymi się coraz większą popularnością) trzema technikami programowania neurolingwistycznego – NLP, które pomagają w radzeniu sobie ze stresem.

Fot. BLW Photography

 

Krąg doskonałości

Na początku niech każdy z Was odpowie sobie na pytanie: gdzie czujesz się najlepiej i najbezpieczniej? Już wiecie? Technika ta polega właśnie na wizualizacji takiego miejsca nazwanego kręgiem doskonałości. Kiedy wypełnicie go już pozytywnymi emocjami, wystarczy je „wywołać” w sytuacji stresogennej przez zakotwiczenie kinestetyczne, czyli np. zetknięcie dwóch palców u ręki. Fani tej techniki twierdzą, że skupiając się na odpowiednich emocjach są w stanie opanować się w każdej sytuacji.

plaża

Fot. mikbor

Linia czasu

Jej niewątpliwą zaletą jest łatwość wykonania i skuteczność. Polega na wyobrażeniu sobie linii reprezentującej nasze życie. Następnie rzutuje się na nią (zarówno w przeszłości jak i w przyszłości) obrazy sytuacji i towarzyszące im emocje. Zastanawiacie się po co? W efekcie jest się podobno w stanie przeżyć emocjonalnie zdarzenie, które dopiero ma dopiero nastąpić. To z kolei pomoże w spokojniejszym odebraniu danej sytuacji w czasie rzeczywistym.

Świątynia

Świątynia jest połączeniem kręgu doskonałości i linii czasu. Do wykonania tego ćwiczenia potrzebne Wam będzie trochę przestrzeni. Tym razem linie czasu należy zwizualizować sobie na odcinku ok 4 metrów na linii prostej. Stojąc na jej środku, trzeba skupić się na stresującej sytuacji i stworzyć jej dokładny obraz na jednym końcu linii. Jak się już pewnie domyślacie, na drugim końcu tworzymy w umyśle świątynie. W sytuacji stresowej wystarczy wolny spacer do miejsca, w którym czujemy się szczęśliwi.

Co myślicie o technikach skupiających się na pracy z podświadomością? Wierzycie w ich skuteczność?